lørdag den 6. september 2014

Anno 1984


En Dæmonhistorie udkom for 30 år siden. Ligesom andre danske 80’er tegneserier var oplagsstørrelsen anderledes end i dag. Den kom i et oplag på 3000 eksemplarer og havde, viste det sig, solgt 2160 eksemplarer, da slutopgørelsen kom i 1988. Den var kun på 26 sider og kostede kr. 44,50 en noget høj salgspris kan jeg huske et par anmeldere syntes.
Men det var tiden før det digitale blev helt almindeligt og tegneserier havde stadigvæk taget i lommepengene. Computere var noget man havde på Regnecentralen. Hvis nogen sagde computer til mig i 1984 tænkte jeg på en legekammerat hvis far arbejdede på Regnecentralen i 60’erne og 70’erne. Min kammerats far kunne skaffe tegnepapir i store mængder, brugte print i et skævt format, foldet med stiplede linier og med lange talkolonner, dækket af en svag lyseblå tone og mekanisk hullet i periferien, det var computere.
Anmeldelserne var blandede, fra det meget positive til en der mente albummet var en klam fidus.


Mit hoved var fyldt med lige dele punkmusik, tanker om atomkrig, Carlos Castanedas bøger om troldmanden Don Juan Metis og en nagende tvivl om det var muligt for mig, at blive ved med både at tegne tegneserier og male malerier og blive god til begge dele. Jeg spekulerer stadig, men forsøger ikke længere.
Andre var måske mere direkte inspireret af omgangen med euforiserende stoffer, som Castanedas romaner også beskrev. I Castanedas univers var det datura og peyote i København anno 1984 var det som i dag, hash.


Nedenstående fotografi klippede jeg ud af  Nørrebrobladet i 1984.
Læg mærke til præmien, jeg har altid spekuleret på flere ting: Læste den omtågede vinder min tegneserie, hvad så han så, hvis han læste den i viste tilstand, hvilke andre tegneserier var der i præmiepakken og er det i virkeligheden kvinden i midten der er vinderen, der står jo Miss cannabis 1984.


Svarene evaporerer i fortidens hashtåger, men har man lyst til at læse En Dæmonhistorie, er der stadigvæk et par biblioteker der har den og den kan også rekvireres på nettet, for mindre end det halve af 44,50 har jeg set. 

2 kommentarer:

  1. Jeg kan fortælle dig historien om Miss Cannabis 1984, for jeg arrangerede det. Vinderen var den liggende kvinde og det hele var en del af daværende Ugeavisen KØBENHAVN.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Flemming
      Tak for opklaringen ;-) Er det så dig der står med præmien ?

      Slet